fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

5.3 C
Warszawa
piątek, 26 kwietnia, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Via Carpatia to szansa dla polskich firm. W tym roku przetargi na kolejne ponad 100 km trasy

W tym roku zostaną ogłoszone przetargi na ponad 105 km nowych fragmentów trasy Via Carpatia. W tej chwili przejezdnych jest 75 km, docelowo trasa na terenie Polski ma mieć długość ponad 700 km. „To jedna droga, ale tysiące nowych możliwości” – ocenił jeden z budowanych odcinków Via Carpatia premier Mateusz Morawiecki.

Warto przeczytać

Via Carpatia – w tym roku przetargi na ponad 100 km

„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje ogłosić w tym roku przetargi na budowę kolejnych 105,5 km nowych fragmentów trasy Via Carpatia” – poinformował rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.

Szlak Via Carpatia – częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany – liczy kilka tysięcy kilometrów. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Część przebiegająca przez Polskę ma mieć ponad 700 km długości.

„Planujemy w tym roku udostępnić kierowcom 70,3 km nowych odcinków trasy Via Carpatia” – podkreślił Piechowiak, dodając, że w tym roku będzie można w Polsce przejechać już 145,6 km trasy Via Carpatia. W realizacji będzie 314,5 km, a w przygotowaniu będzie 139 km.

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi ekspresowej S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, a także trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe. W sumie to odcinki o łącznej długości 75,3 km

Via Carpatia to szansa dla polskich firm

W czerwcu na budowie odcinka S19 Lublin-Niedrzwica pojawił się premier Mateusz Morawiecki. „To jedna droga, ale tysiące nowych możliwości” – mówił premier.

Jak podkreślił Morawicki, powstający w okolicach Lublina odcinek Via Carpatia ma prowadzić do wielu nowych polskich firm, dzięki czemu powstaną nowe miejsca pracy. „Dla kogoś może to być tylko 42-kilometrowy odcinek trasy z Lublina do Kraśnika, ale to jest życiodajna droga, która nie tylko sprawi, że będziemy mogli podziwiać piękno tego terenu, ale także tworzyć nowe miejsca pracy tu, na Lubelszczyźnie” – zaznaczył. 

„Od takich dróg zaczyna się przyciąganie nowych inwestycji” – mówił Mateusz Morawiecki. Zaznaczył, że setki nowych inwestycji wokół budowy sprawią, że w okolicy będzie można znaleźć nie tylko miejsce do życia, ale i nowe, wysokopłatne miejsca pracy. „To jest nasz model rozwoju gospodarczego, na który zdecydowanie stawiamy” – powiedział Morawiecki.

Wcześniej w podobnym tonie Morawiecki wypowiadał się w maju podczas wizyty na budowie mostu przez San w Nowej Wsi na Podkarpaciu. „Żeby tworzyć nowe perspektywy wzrostu, musimy tworzyć nowe połączenia komunikacyjne. To stworzy dla przedsiębiorców, także polskich, znakomite możliwości rozwoju. Ten most otworzy nowe perspektywy inwestycyjne, biznesowe, finansowe i przede wszystkim tworzenia miejsc pracy” – podkreślał Morawiecki.

Premier z zadowoleniem zauważył, że most budowany jest przez polską firmę Mosty Łódź. „Bardzo się cieszę. Oby jak najwięcej takich firm budowlanych, inżynierskich rosło w Polsce. Jestem przekonany, że ta za długa zima już jest za nami, że wkraczamy w okres rozkwitu, szybkiego odrodzenia polskiej gospodarki” – mówił prezes rady ministrów.

Via Carpatia – kto wygrywał przetargi w tym roku?

W styczniu przetarg na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lubartów – Lublin o długości ok. 23 km wygrała rodzima firma Mota-Engil Central Europe, będąca częścią Mota-Engil z siedzibą w Portugalii. Umowa ma wartość 835,66 mln zł. W sumie wpłynęło 12 ofert.

W czerwcu wyjaśniło się, kto wygrał przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w pobliżu Krosna. 10-kilometrowy odcinek między Iskrzynią a Miejscem Piastowym chciało wybudować jedenastu chętnych, wybrana została oferta konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Aldesa Construcciones S.A. (partner, Hiszpania), które wyceniło swoją pracę na ponad 365 mln zł.

Drogę od Miejsca Piastowego do Dukli wybuduje natomiast pruszkowska firma Strabag Sp. z o.o., będąca częścią austriackiej grupy budowlanej Strabag, w której 25,9 proc. akcji posiada rosyjski oligarcha Oleg Deripaska poprzez swoją cypryjską firmę Rasperia TradingStrabag Sp. z o.o. pokonała siedmiu konkurentów, a swoją pracę wyceniła na 479 mln zł.

Kto się okaże najlepszy w przetargach zapowiadanych przez GDDKiA do końca roku? Przekonamy się niebawem. Miejmy nadzieję, że polskie podmioty zwiększą swój udział w tym inwestycyjnym rozdaniu…

Via Carpatia w Polsce

Szlak Via Carpatia ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi.

W Polsce trasa będzie miała długość 700 km. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

Na razie zbudowanych jest ponad 75 km trasy. W realizacji jest obecnie 299 km. W tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na kolejne 105,5 km. Na etapie przygotowania jest 244,4 km dróg ekspresowych S16 woj. podlaskim oraz S19 w woj. lubelskim i podkarpackim. 

Na podstawie: PAP, krosno24.pl, radio.lublin.pl, nowiny24.pl, https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/konec-ameriskih-sankcij-za-deripaskova-podjetja/

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły

Translate »