Polskie stoisko odwiedził m.in. minister obrony narodowej Grecji Nikolaos Panagiotopoulos oraz liczne delegacje, spośród 45 państw wizytujących targi DEFA 2021. Zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się zwłaszcza systemy Topaz i Fonet, zintegrowana platforma dowodzenia i zaawansowany technologiczne moduł łączności oraz bezzałogowe środki obserwacji, kierowania ogniem i przenoszenia oraz tzw. amunicja krążąca FlyEye i Warmate. Jak informuje dyrektor do spraw komunikacji WB Remigiusz Wilk (inżynier z wykształcenia), zaprezentowano także nowoczesne rozwiązania elektroenergetyczne i z zakresu elektromobilności. Nie zabrakło propozycji lekkich – przenośnych radiostacji programowanych cyfrowo COMP@N dla pojedynczego żołnierza oraz w wersji mobilnej i zminiaturyzowanej radiostacji doręcznej R35010 współpracującej z zestawami samochodowymi i montowanymi w wozach bojowych, jako baza dla systemów BMS. Wszystkie wymienione systemy i rozwiązania zaprojektowano w sposób gwarantujący interoperacyjność, a wymienne głowice oraz odseparowanie Warmate od wyrzutni zapewniają nie tylko dłuższy czas i zasięg lotu, ale także wysoką niezawodność, trudne wykrycie, zweryfikowane w warunkach bojowych oraz wielość zastosowań.
Z myślą o zmianach klimatu i nie tylko
Grupa WB poszerza swoje kompetencje nie tylko w obszarze obronności, czy szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, ale też w dziedzinie elektroenergetyki i elektromobilności, z myślą o transporcie publicznym, usługach komunalnych i optymalizacji poboru energii.
Jak pisaliśmy poprzednio – Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX wchodzący w skład Grupy WB opracował szybką ładowarkę do ładowania pojazdów elektrycznych, zasilanych z trolejbusowej sieci trakcyjnej. Po stacji ładowania TBC-01 do trolejbusów z systemem bateryjnego zasilania autonomicznego, co pozwala opuścić i bezpiecznie wrócić w obszar trakcji, to kolejny projekt Grupy WB wdrożony dla potrzeb Gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Oba rozwiązania opracowanoono w ramach polskiego EfficenCE oraz europejskiego Creating Automotive Renewal.
„Chcemy się skoncentrować na nowych obszarach działalności. Nasza przyszłość to energoelektryka, elektromobilność i bezpieczeństwo wewnętrzne. Chcemy za pięć lat generować 50 proc. przychodów z tych obszarów działalności” – powiedział prezes Zarządu Grupy WB Piotr Wojciechowski. „Dywersyfikacja oferty przyspieszy implementację zaawansowanych technologicznie rozwiązań opracowanych na użytek obronności na grunt cywilny, co ze względu na efekt skali pozwoli obniżyć koszty i zdyskontować wydatki poniesione na badania” – dodaje Piotr Wojciechowski.
Równolegle trwają prace, których celem jest weryfikacja wydajności Mobilnego Systemu Ładowania Pojazdów Elektrycznych i jego wpływu na stan sieci trakcyjnej. Ich finalizację przewidziano na październik 2021 r. Obecnie tramwaje i trolejbusy, które funkcjonują w 33 polskich miastach, co otwiera dobre perspektywy dla stacji ładowania, zwłaszcza w przypadku metropolii o rozbudowanej sieci połączeń, gdzie inwestycje w dużej mocy przyłącza trakcyjne generują znaczne koszty.