fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

18.2 C
Warszawa
czwartek, 23 maja, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Chińskie media przekazywały pieniądze amerykańskim gazetom, by móc szerzyć swoją propagandę – informuje „WION”

„China Daily” to powszechnie znana chińska gazeta propagandowa. Okazuje się, że przez ostatnie pół roku wydała ona miliony dolarów na finansowanie publikacji w najbardziej wpływowych gazetach amerykańskich, w ten sposób kontrolując amerykańską i światową narrację.

Warto przeczytać

O sprawie zawiadomiła agencja informacyjna ANI, a informacje ujawnił niezależny raport oparty na danych amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości.

Według raportu z kontrolowanego przez Komunistyczną Partię Chin anglojęzycznego dziennika „China Daily” wypływały setki tysięcy dolarów do takich redakcji jak „Time Magazine”, „Foreign Policy Magazine”, „Financial Times”, „Washington Post” i innych.

Najwięcej miał otrzymać „Time Magazine” – aż 700 tys. dolarów. Reszta kwot jest zbliżona: „Financial Times” 371 577 dolarów, „Foreign Policy Magazine” 291 tys. dolarów, „Los Angeles Times” 272 tys. dolarów, natomiast inne znaczące redakcje otrzymały łącznie ponad milion dolarów. 

„The Daily Caller” donosi z kolei, że „China Daily” zapłaciła od listopada 2016 r. przeszło 4,6 mln dolarów „The Washington Post”, a 6 mln dolarów „The Wall Street Journal”. Pieniądze te były zapłatą za sponsorowane artykuły, które przypominały zwykłe artykuły informacyjne, ale zawierały prochińskie przesłania i narracje odpowiadające polityce Pekinu.

Amerykański Departament Sprawiedliwości ujawnił również, że „China Daily” wykupiło reklamy w kilku innych gazetach, między innymi w „The New York Times” (za 50 tys. dol.), „Foreign Policy” (za 240 tys.), „The Des Moines Register” (za 34 600) oraz „CQ Roll Call” (za 76 tys.). Łączna wartość reklam wykupionych w gazetach wyniosła 11 002 628 dolarów, natomiast za 265 822 dolary wykupiono reklamy na Twitterze.

Amerykańska ustawa o rejestracji zagranicznych agentów (FARA) wymusza na „China Daily” składanie raportów na temat swojej działalności co pół roku. Czerwcowe sprawozdanie po raz pierwszy wyszczególnia płatności do redakcji różnych medialnych tytułów. Jako klienci wymienieni są tam „The Los Angeles Times”, „The Seattle Times”, „The Atlanta Journal-Constitution”, „The Chicago Tribune”, „The Houston Chronicle” i „The Boston Globe”. Obserwatorzy i prodemokratyczni komentatorzy od dawna ostrzegali przez podejmowanymi przez Chiny próbami szerzenia rządowej propagandy za pośrednictwem krajowych gazet. Dopiero pandemia koronawirusa sprawiła, że „China Daily” oraz inne media kontrolowane przez Pekin znalazły się pod baczniejszą obserwacją, ponieważ chiński rząd próbował zrzucić winę za pandemię na USA i kraje Europy Zachodniej. „China Daily” wspierało tę narrację.

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię