fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

16.2 C
Warszawa
niedziela, 26 maja, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Niemcy będą europejską potęgą świata mikroprocesorów

Drezdeński klaster technologiczny podkreśla swoją pozycję, a TSMC rozważa konkurencyjną inwestycję w Niemczech – pisze Focus Taiwan.

Warto przeczytać

Silicon Saxony, klaster półprzewodników w niemieckim Dreźnie, podkreśla swoją pozycję jednego z największych centrów technologii w tej branży, podczas gdy Taiwan Semiconductor Manufacturing – największy na świecie producent układów scalonych – rozważa możliwość budowy fabryki w tym kraju.

W oświadczeniu dla Channel News Asia (CNA) Frank Bösenberg, dyrektor generalny Silicon Saxony, powiedział, że jego stowarzyszenie przekształciło się w jeden z pięciu największych klastrów półprzewodników na świecie i stało się bardzo konkurencyjne jako miejsce inwestycji. W branży technologii informacyjno-komunikacyjnych klaster oznacza sieć strategicznie połączonych przedsiębiorstw i instytucji na określonym obszarze.

Tymczasem rynek podejrzewa, że Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC), największy na świecie producent układów scalonych, wybierze Drezno jako bazę dla swoich inwestycji w Niemczech. Bösenberg nie skomentował tych spekulacji rynkowych.

Silicon Saxony jest doskonale przygotowane

Drezno jest siedzibą największego klastra półprzewodników w Europie, wraz z gigantami technologicznymi, takimi jak producent układów scalonych GlobalFoundries, producent podzespołów elektroniki samochodowej Infineon i dostawca części samochodowych Bosch. Te firmy mają tam swoje inwestycje i współtworzą Silicon Saxony.

Frank Bösenberg – pośrednio odnosząc się do rynkowych spekulacji – podkreślił, że Silicon Saxony jest doskonale przygotowane do rozwoju układów scalonych dla nowych zastosowań, w tym elektroniki samochodowej i komunikacji 6G.

W oświadczeniu Bösenberg zauważył, że właśnie podzespoły elektroniki samochodowej posłużyły jako siła napędowa rozwoju Silicon Saxony, a kilku renomowanych producentów samochodów, w tym BMW, Volkswagen i Porsche, ma zakłady produkcyjne w pobliżu. Ponadto komunikacja 6G, robotyka, Internet rzeczy, komputery kwantowe i oprogramowanie również stały się głównym celem działań badawczo-rozwojowych w „Krzemowej Saksonii”.

Wiążąc się z Silicon Saxony kilka dużych przedsiębiorstw, w tym GlobalFoundries, Infineon, Bosch, Zeiss i Vodafone, zainwestowało w ciągu ostatnich czterech lat lub zainwestuje w ciągu najbliższych 16 miesięcy łącznie 8 mld euro (9,46 mld dolarów).

Rozszerzenie inwestycji w USA i Japonii

Spekulacje rynkowe mają swoje źródło w wypowiedzi prezesa TSMC. Mark Liu ujawnił podczas dorocznego walnego zgromadzenia, które odbyło się 26 lipca, że jego firma rozważa możliwość utworzenia bazy produkcyjnej w Niemczech, ale rozmowy na temat planu inwestycyjnego są wciąż na wczesnym etapie. Liu dodał, że TSMC komunikuje się ze swoimi klientami w Niemczech, aby dowiedzieć się, czy taki plan inwestycyjny będzie dla nich korzystny.

Oprócz Niemiec TSMC rozważa rozszerzenie inwestycji w Stanach Zjednoczonych i Japonii w celu zaspokojenia silnego popytu ze strony klientów na tych rynkach. Według Taiwan Semiconductor Manufacturing budowa wartej 12 mld dolarów fabryki podzespołów w technologii 5 nanometrów w amerykańskim stanie Arizona przebiega sprawnie, a rozpoczęcie produkcji w fabryce spodziewane jest w 2024 r.

Elektronika dla branży motoryzacyjnej

Ray Yang z tajwańskiego Instytutu Technologii Przemysłowych powiedział, że inwestycje TSMC w Japonii i Niemczech prawdopodobnie będą się różnić od inwestycji w USA. W przeciwieństwie do zakładu w Arizonie, który będzie wykorzystywał proces technologiczny 5 nm, zakłady TSMC w Japonii i Niemczech będą wykorzystywały specjalistyczne procesy, które będą zaspokajać potrzeby odbiorców z branży motoryzacyjnej na tych dwóch rynkach.

Na przykład w Japonii – powiedział Yang – TSMC ma bezpośrednio dostarczać mikroprocesory dla klientów takich jak Sony Coro, która produkuje czujniki wykorzystywane do produkcji samochodów.

Yang dodał, że elektronika samochodowa ma stać się głównym nurtem rozwoju półprzewodników w ciągu najbliższych kilku lat, po aplikacjach 5G i urządzeniach obliczeniowych wysokiej wydajności.

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły