fbpx
23 maja, 2025
Szukaj
Close this search box.

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Czy BigTechy zareagują na wezwanie Zełenskiego? Co dalej ze wsparciem dla produktów gigantów technologicznych w Rosji?

Maciej Małek
Maciej Małek

Nowy Świat 24 | Redakcja

microsoft, big tech, gigant, technologia, Rosja, sankcje
Fot. Peter - stock.adobe.com

Jak poinformował w niedzielę 13 marca Reuters, Wołodymyr Zełenski zwrócił się z apelem skierowanym do cyfrowych gigantów: Microsoft, Oracle i SAP, aby zawiesili techniczne wsparcie dla swoich produktów użytkowanych na rynku rosyjskim. Rzecz idzie nie tylko o liczone w setkach tysięcy komputery wraz z peryferyjnym oprzyrządowaniem, ale o funkcjonowanie utrzymywanych z ich udziałem baz danych, a zwłaszcza tych, zgromadzonych na serwerach bankowych i ubezpieczeniowych potentatów.

Równocześnie prezydent Ukrainy podziękował za udzielone wsparcie portalom internetowym oraz ich providerom, z firmą-matką Facebook’a – Meta. W Twitterowym wpisie Zełenskiego czytamy: „Wojna…, to też zacięta walka w przestrzeni informacyjnej. Chcę podziękować firmie Meta i wielu innym platformom […], które pomagają Ukrainie i stoją z nimi ramię w ramię”.

Przeczytaj także:

Na pytanie naszej Redakcji, dotyczące aktywności Google Polska w związku ze zbrojną agresją Rosji, uzyskaliśmy informację, że korzystając z kampusu Google for Sturtups w Warszawie, firma stworzyła przestrzeń dla lokalnych organizacji pozarządowych udzielających wsparcia psychologicznego i prawnego uchodźcom. Jednocześnie na prośbę i z pomocą rządu Ukrainy rozpoczęto wdrażanie szybkiego systemu alarmów przeciwlotniczych dla telefonów z systemem android na Ukrainie. Równolegle kontynuowane są działania zmierzające do usuwania w Europie aplikacji Google z rosyjskich mediów państwowych oraz RT i Sputnik z Google Play. Ponadto znacząco ograniczono rekomendacje dla rosyjskich mediów państwowych na platformach Google. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2022/350 Google usunął RT i Sputnik z wyników wyszukiwania w Unii Europejskiej.

Jeszcze w ubiegłym tygodniu zaprzestano reklamowania Google w Rosji i wstrzymano większość działań komercyjnych, w tym reklamy w obiektach i sieciach na świecie dla reklamodawców z Rosji. Nadal dostępne są bezpłatne usługi, a mianowicie wyszukiwarka, Gmail i You Tube, jednak wstrzymano nowe rejestracje i płatności w chmurze oraz funkcje zarabiania dla widzów You Tube w Rosji. Sytuacja jest na bieżąco monitorowana i dalsze kroki zależą od jej rozwoju.

Zadaliśmy firmie Google dodatkowe pytania o ich aktywność na rosyjskim rynku, zwłaszcza w kontekście projektów wspierających firmy z sektora energetycznego. Oczekujemy na odpowiedź.

Przeczytaj także:

NAJNOWSZE: