fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

5.2 C
Warszawa
sobota, 20 kwietnia, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Wyzwania dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego wynikające z transformacji energetycznej

Krajowy System Elektroenergetyczny jest siecią „naczyń połączonych”. Każde działanie w określonym obszarze KSE nie pozostaje bez wpływu na pozostałe dziedziny. Transformacja energetyczna, która pierwotnie była skutkiem intencji mających na celu ograniczenie wpływu na zmiany klimatyczne została przyspieszona nagłym kryzysem energetycznym, którego źródła leżą w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Dotychczasowe kierunki zmian w funkcjonowaniu KSE nie były w pełni skoordynowane jako działania systemowe. Aktualną koniecznością jest wyartykułowanie wszystkich wyzwań, usystematyzowanie działań i uzupełnienie komplementarnej strategii rozwoju Krajowego Systemu Elektroenergetycznego o plany działań średnio i krótkookresowe.

Warto przeczytać

Aktualna sytuacja geopolityczna oraz ambitne cele transformacji energetycznej wygenerowały swoistą kumulację wyzwań, którym musi sprostać Krajowy System Elektroenergetyczny. O ile znane są konieczne działania rozwojowe w zakresie przemodelowania układu źródeł wytwarzania energii
w kierunku źródeł bezemisyjnych (źródła systemowe oraz źródła wspomagające bilansowanie) to wciąż niewyartykułowane pozostają konieczne działania w zakresie dostosowania sieci przesyłowej
i dystrybucyjnej.

Źródła wytwarzania energii docelowo będą bardziej równomiernie rozproszone w stosunku do obecnego układu a udział mocy źródeł wspierających ulegnie znacznemu zwiększeniu w stosunku do mocy zainstalowanej ogółem.  Dlatego tak ważne jest zapewnienie w najwyższym, możliwym stopniu efektu synergii pracy źródeł systemowych i wspierających bilansowanie podaży i popytu na energię elektryczną. Z punktu widzenia stabilności pracy systemu elektroenergetycznego, kluczowym czynnikiem jest zapewnienie możliwości planowania pracy systemu w różnych horyzontach czasowych.

W związku z powyższym znaczące wyzwania stoją po stronie przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.

Szczególnie, że w związku ze znaczącym wzrostem udziału energii z OZE w miksie energetycznym, dla zapewnienia prawidłowego bilansowania konieczne jest opracowanie planu budowy wielko, średnio i małoskalowych magazynów energii (elektrownie szczytowo pompowe, grawitacyjne magazyny energii, instalacje produkcji wodoru itp.) Zagadnienie to musi zostać uwzględnione w całym obszarze dystrybucji aż do poziomu mikroinstalacji.

Magazynowanie energii definiuje się jako “przetworzenie energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej lub wytworzonej przez jednostkę wytwórczą przyłączoną do sieci elektroenergetycznej i współpracującą z tą siecią do innej postaci energii, przechowanie tej energii a następnie ponowne jej przetworzenie na energię elektryczną i wprowadzenie do sieci elektroenergetycznej”.

Już sama definicja wskazuje, że rolą magazynów energii jest redukcja wpływu niestabilności wytwarzania energii w źródłach OZE. Dotychczas KSE nie posiadał tak bardzo rozbudowanej sieci magazynów energii z uwagi na fakt obecności w systemie elastycznych, gazowych źródeł wytwarzania (magazyny energii w postaci elektrowni szczytowo – pompowych lub wodnych zawsze współpracowały z KSE). Włączenie zasobników energii na taką skalę jaka zaspokoi potrzeby KSE przy planowanej wielkości udziału OZE w miksie, tworzy z nich niemal odrębną, nową dziedzinę systemu elektroenergetycznego.

Plan istniejącej sieci przesyłowej najwyższych napięć. Oprac. autora na podst. www.pse.pl
Plan sieci przesyłowej najwyższych napięć z uwzględnieniem inwestycji planowanych do 2030 roku. Oprac. autora na podst. www.pse.pl

O ile w obszarze przesyłu energii (sieci najwyższych napięć – NN) są realizowane i zaplanowane inwestycje odtworzeniowe, modernizacyjne i rozwojowe, mające na celu zwiększenie gęstości połączeń sieciowych w centralnej i północnej części Kraju, to w zakresie dystrybucji energii (sieć wysokich napięć WN, średnich napięć SN oraz niskich napięć nn) ilość koniecznych inwestycji stanowi poważne wyzwanie z uwagi na gęstość sieci oraz fakt gwałtownego wzrostu ilości rozproszonych źródeł energii generowanej po stronie niskiego i średniego napięcia (źródła OZE i mikroinstalacje). Z punktu widzenia stabilności pracy sieci są to źródła pasożytnicze (nie należy traktować tego określenia jako pejoratywne a jedynie oddające charakter pracy i wpływ na parametr stabilności). W ostatnich latach, z powodu czynników zewnętrznych (pandemia SARS-CoV-2) i politycznych (konieczność przejęcia aktywów wydobywczych węgla przez Spółki Dystrybucyjne) tempo rozwoju, modernizacji i odtworzenia sieci dystrybucyjnej zostało znacząco spowolnione.

Ilość zadań inwestycyjnych koniecznych do przeprowadzenia w obszarze dystrybucji energii w sposób syntetyczny ukazuje poniższa infografika obrazująca strukturę wiekową wybranych elementów sieci OSD:

Struktura wiekowa wybranych elementów sieci w 2020 r. na podstawie danych OSD. Oprac. autora na podst. wysokienapiecie.pl

Z powyższych danych wynikają następujące wnioski:

  • Aż 46% linii napowietrznych WN (110kV – dystrybucja pierwotna) jest w wieku powyżej 40 lat.
  • 70% linii kablowych WN ma poniżej 10 lat. Należy jednak pamiętać, że udział ilościowy linii kablowych WN w stosunku do napowietrznych jest niewspółmiernie mniejszy (dotyczy głównie obszarów miejskich).
  • 35% stacji WN/SN jest w wieku powyżej 40 lat. Natomiast łącznie z obiektami w przedziale wiekowym 25-40 lat stanowią one aż 64% ilości stacji ogółem.
  • 48% linii napowietrznych SN ma powyżej 40 lat a łącznie z przedziałem wiekowym 25-40 lat stanową 79% linii napowietrznych ogółem.
  • 36% linii kablowych SN jest w wieku poniżej 10 lat a łącznie z przedziałem wiekowym 10-25 lat stanowią 62% linii tego typu ogółem.
  • Stacje rozdzielcze SN/SN (punkty podziału sieci) – 57% ma poniżej 10 lat. Jest to konsekwencja wysokiego tempa rozwoju i modernizacji sieci dystrybucyjnej SN (szczególnie w obszarze przemysłu).
  • 42% transformatorów SN/SN ma powyżej 40 lat a łącznie z przedziałem wiekowym 25-40 lat stanową 57% ilości ogółem. Nie jest to współczynnik krytyczny, ponieważ transformator przy zachowaniu właściwego reżimu eksploatacji i serwisu jest urządzeniem długowiecznym.
  • Stacje transformatorowe dystrybucji wtórnej SN/nn w przedziale wiekowym łącznym 25-40 lat i powyżej 40 lat stanowią 62% stacji ogółem.
  • 34% linii napowietrznych nn ma więcej niż 40 lat a łącznie z przedziałem wiekowym 25-40 lat stanowią 65% linii tego typu ogółem.
  • Linie kablowe nn są stosunkowo najmłodszą częścią infrastruktury sieciowej i w przedziałach 10-25 lat oraz mniej niż 10 lat stanowią 62% linii tego typu ogółem.

Aby obiektywnie ocenić działania modernizacyjne Spółek OSD, należy zwrócić uwagę, że dotychczasowe inwestycje w infrastrukturę sieciową były prowadzone we właściwych kierunkach. Szczególnie w obszarze dystrybucji wtórnej energii położono nacisk na skablowanie linii nn, wymianę transformatorów SN/nn oraz zwiększenie udziału linii kablowych SN. Stosunkowo duży nacisk położono również na wymianę i modernizację transformatorów mocy WN/SN (efekt zwiększenia zapotrzebowania na moc po stronie dystrybucji pierwotnej.

Krytycznym czynnikiem aktualnej sytuacji Krajowego Systemu Energetycznego w zderzeniu z koniecznością przeprowadzenia transformacji jest fakt, że wszystkie jego obszary – od generacji energii po dystrybucję wtórną – wymagają modernizacji i dostosowania do zmian w tym samym czasie. Jest to niezwykle ambitne wyzwanie pod względem logistycznym i zarządczym. Plan restrukturyzacji KSE powinien być realizowany w oparciu o spójną strategię oraz przemyślane plany działań taktycznych i operacyjnych (w tym konieczne zmiany legislacyjne). Nie powinniśmy pozostawiać procesu przypadkowi, nawet w najmniejszym stopniu. Niezwykle istotnym aspektem jest również maksymalne, możliwe wykorzystanie krajowego potencjału podmiotów wykonawczych i produkcyjnych w procesie restrukturyzacji KSE. W części infrastruktury sieciowej potencjał ten może być wykorzystany niemal w całości. Wszystkie specjalizujące się w tym zakresie podmioty spełniają najwyższe standardy i posiadają wieloletnie doświadczenie oraz nowoczesny sprzęt.

Konieczne wsparcie ze strony Państwa powinno przede wszystkim zapewnić krajowym przedsiębiorcom możliwość planowania w perspektywach czasowych. Niezwykle trudno jest funkcjonować w biznesie, w którym brakuje pewności co do otoczenia formalno-prawnego w perspektywie choćby średnioterminowej. Krajowy potencjał realizacyjny potrzebuje do prowadzenia efektywnej działalności stosunkowo niewielu kluczowych udogodnień:

– stabilizacji otoczenia formalno – prawnego w perspektywie minimum pięcioletniej (optymalnie – dziesięcioletniej).

– jasnych i zrozumiałych warunków kontraktowych (możliwe do zastosowania standardy FIDIC dla zakresu prac projektowo budowlanych oraz np. ORGALIME dla dostaw urządzeń – we właściwy sposób dostosowane do polskiego Kodeksu Cywilnego, w tym wdrożenie zapisów uniemożliwiających nadużywanie instrumentów Gwarancji Należytego Wykonania Umowy oraz Gwarancji Usunięcia Wad i Usterek).

– odciążenia w zakresie nabywania praw do gruntów przez wykonawcę na etapie projektowania zadania inwestycyjnego (w sytuacji wyższej konieczności wdrożenie specustawy o infrastrukturze strategicznej).

Strategia – choćby najlepsza – nie „wyposażona” w stabilny plan działań nie przedstawia realnej wartości dla otoczenia biznesowego. Polscy przedsiębiorcy są w stanie samodzielnie wypracować metody wdrażania najnowszych technologii, pozyskać finansowanie w zakresie rozwoju i koniecznego wyposażenia. Niestety, funkcjonując w warunkach niestabilnego prawodawstwa – ustanawianego akcyjnie, pod bieżące potrzeby lub pod wpływem (niejednokrotnie słusznych) nacisków społecznych, nie da się zaplanować zarządzania ryzykiem. Rozwój przedsiębiorstw wymaga zdolności do podejmowania tego ryzyka, ale z konieczną świadomością umiejętności zarządzania nim.

Taki stan rzeczy skłania do wyrażenia poglądu, że całościowy program restrukturyzacji KSE związany z koniecznością przeprowadzenia właściwej transformacji energetycznej powinien być rozpatrywany jako jeden, spójny projekt objęty całościową strategią i planami, których kluczowym założeniem będzie maksymalne wykorzystanie krajowego potencjału realizacyjnego. W stabilnym otoczeniu biznesowo – prawnym, przedsiębiorcy będą podejmowali większe wyzwania rozwojowe co w konsekwencji wpłynie na przyspieszenie procesów realizacji.

autor: Hubert Staszewski

Autor artykułu jest menadżerem i radcą prawnym z 20-letnim doświadczeniem pracy w międzynarodowych instytucjach finansowych oraz spółkach publicznych. Członkiem zarządów i rad nadzorczych licznych spółek w kraju i za granicą, min w latach 2019-2020 członkiem zarządu Elektrobudowa S.A. Posiada znaczące doświadczenie menadżerskie w prowadzeniu działalności handlowej oraz zarządzaniu przedsiębiorstwami, w szczególności w restrukturyzacjach biznesowych oraz finansowych. Jest ekspertem w prowadzeniu projektów biznesowych m.in. energetycznych na rynkach wschodnich (Ukraina).

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły

Translate »