fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

1.6 C
Warszawa
wtorek, 19 marca, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Skomplikowana deregulacja

O pracach legislacyjnych nad ułatwieniem życia polskich przedsiębiorców z Adamem Abramowiczem Rzecznikiem MŚP rozmawia Maciej Małek

Warto przeczytać

Czy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców przygotowywany w resorcie rozwoju i technologii, przewidujący zmianę ponad 40 ustaw, odpowiada oczekiwaniom rzecznika MŚP?

Proponowane rozwiązania to krok w dobrym kierunku. Trzeba jednak pamiętać, że w znacznej części projekt przewiduje jedynie wykorzystanie w wybranej grupie procedur administracyjnych mechanizmów od dawna funkcjonujących w innych procedurach, takich jak trybu milczącego załatwienia sprawy lub wykorzystanie postępowania uproszczonego.

Projektowane rozwiązania stanowią w zasadzie kontynuację koncepcji przyjętej w ramach prac nad projektem tzw. Tarczy prawnej prowadzonych w okresie, kiedy Ministrem Rozwoju, Pracy i Technologii (Wiceprezesem Rady Ministrów), był Pan Jarosław Gowin. Prace nad tym projektem koordynowała Pani Anna Kornecka, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, przy czym zgodnie ze złożonymi wtedy deklaracjami rozwiązania dotyczące materii będącej przedmiotem procedowanego obecnie w Sejmie RP projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, miały stanowić jedynie pierwszą z czterech[1] odsłon szerszego projektu Tarczy Prawnej, zwanej także Pakietem Deregulacyjnym.

Skierowany do prac sejmowych w lipcu 2022 r. projekt przewiduje szereg zmian o charakterze punktowym, które same w sobie nie powinny raczej zmienić ogólnego obrazu stosunków między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. O ile zaproponowane rozwiązania można ocenić pozytywnie, to trudno jednak mówić tutaj o rewolucji w zakresie redukcji nadmiernych obciążeń administracyjnych, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, które konkretne procedury ulegną modyfikacjom.

Na stosunkowo ograniczony zakres projektowanych zmian świadczy, chociażby to, że wyliczając „najważniejsze nowe rozwiązania” w przedmiotowym zakresie, Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazało[2] na postępowania w sprawie książeczki żeglarskiej, czy też nadania uprawnień przewodnika górskiego. Uwadze nie powinna umknąć, także zmiana dająca wszystkim myśliwym możliwości dokonywania wpisów na polowanie indywidualne do elektronicznej książki ewidencji. Przywołane przykłady, jak i odnoszące się do uregulowania procedury przejmowania i dalszego gospodarowania nieruchomościami pozostałymi po podmiotach wykreślonych z Krajowego Rejestru Sądowego, do których prawa nabył z mocy ustawy Skarb Państwa czy remontów zajmowanych lokali przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

Powyższe przykłady niewątpliwie mają wspólny mianownik, a mianowicie: uproszczenie czasochłonnych procedur wykonywanych przez szeroko pojmowaną administrację publiczną. Natomiast warto zwrócić uwagę, że w ramach prowadzonych konsultacji wspomnianej wcześniej Tarczy prawnej, nad którą pracę rozpoczęto już pod koniec 2020 r., Rzecznik MŚP przedstawił pakiet propozycji legislacyjnych[3] wypracowanych wspólnie z przedstawicielami organizacji branżowych należących do działającej przy Rzeczniku Rady Przedsiębiorców.

Mając na uwadze, że procedowany obecnie w Sejmie RP projekt ustawy stanowi kontynuację koncepcji Tarczy prawnej przygotowywanej już od 2020 r., należy wyrazić nadzieję, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii wykorzysta przekazane przez Rzecznika MŚP głosy przedsiębiorców do opracowania kolejnego pakietu zmian mających na celu uproszczenie procedur administracyjnych.

Jak wskazała Pani Olga Semeniuk – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw w jednym z wywiadów „W trakcie konsultacji społecznych wpłynęło 144 stron uwag. Do tego 80 stron uwag od rzecznika MŚP. Na dziś negocjujemy rozbieżności jeszcze z czterema resortami”[4].

Które z rekomendowanych rozwiązań tzw. Tarczy z punktu widzenia MŚP należy uznać, za najistotniejsze?

Warto zwrócić uwagę na wprowadzenie uproszczonego trybu postępowania w sprawie wpisania zaproszenia dla cudzoziemca do ewidencji zaproszeń. Z otrzymywanych przez Biuro Rzecznika MŚP sygnałów wynika, że przedsiębiorcy skarżą się na zbyt długi czas postępowań urzędów w sprawach dotyczących zatrudniania cudzoziemców. Rzecznik MŚP wielokrotnie[5] występował w tej kwestii do organów władzy publicznej i podkreślenia wymaga, że skutecznie wiele rozwiązań przyjęto[6], a przywołane kolejne rozwiązanie powinno przyczynić się do realizacji zgłoszonych postulatów dotyczących przyspieszenia załatwiania spraw dotyczących zatrudniania cudzoziemców.

Należy jednak wskazać, że wciąż nie zrealizowano postulatów przedsiębiorców dotyczących elektronizacji procedur w zakresie legalizacji pobytu i zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Z uzyskanych przez Rzecznika MŚP informacji wynika, że prace nad projektem przewidującym uregulowanie tej kwestii w sposób kompleksowy wciąż trwają[7].

Czy zapowiadane wdrożenie jednoinstancyjności w odniesieniu do wpisu w odpowiednich rejestrach nie jest, aby bronią „obosieczną”?

Można tak zauważyć. Wprowadzanie odstępstw od zasady dwuinstancyjności jest uzasadnione w przypadku nieskomplikowanych spraw, w których stronie zależy na szybkim uzyskaniu decyzji ostatecznej, a ryzyko wydania przez organ nieprawidłowego rozstrzygnięcia jest niewielkie.

Co usprawni elektronizacja procedur administracyjnych?

Zaproponowana w projekcie elektronizacja wybranych procedur administracyjnych ma celu ułatwienie przekazywania i pozyskiwania dokumentacji od organów administracji publicznej, co powinno przyczynić się do przyspieszenia tych postępowań i zmniejszenia obciążeń organizacyjnych po stronie wnioskodawców, np. w zakresie procedury składania deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przez organizatorów turystyki.

Wzory wniosków o udzielenie zgody wodnoprawnej traktowane są jako sukces, tymczasem wydaje się, że w tym zakresie (co do zasady) – powinniśmy mieść do czynienia ze standardem we wszystkich postępowaniach administracyjnych…

Zgodnie z postanowieniami Konstytucji Biznesu obciążenia administracyjne powinny być ograniczone do niezbędnego minimum, co należy pojmować szeroko. Obowiązki powinny być nie tylko ograniczone co do ilości, ale także proste do spełnienia.

Możliwość skorzystania z przygotowanego wzoru to istotne ułatwienie dla wnioskodawców, zwłaszcza tych, którzy ze względu na brak wiedzy albo doświadczenia mogą mieć problemy z samodzielnym przygotowaniem wniosku.

Warto przy tym zauważyć, że weryfikacja wniosku sporządzonego w oparciu o przygotowany wzór powinna być łatwiejsza również dla rozpatrującego wniosek urzędnika, a to może przełożyć się na szybsze załatwianie spraw w urzędach.

W jakim stopniu brak odpowiedniej infrastruktury może wydłużyć faktyczne wdrożenie e-administracji?

W mojej ocenie to nie w tym rzecz, że jest brak infrastruktury, tylko punktowe, resortowe wdrażanie poszczególnych rozwiązań w różnych okresach o różnych danych wejściowych i wyjściowych, a to powoduje, że często decydenci mają dylemat – modyfikować, czy lepiej stworzyć nowy system uwzględniający tzw. nakładki legislacyjne do już obowiązujących rozwiązań IT[8].

Czy konieczność koordynacji zakładanych zmian w odniesieniu do znacznej liczby aktów prawnych nie rozmyje w praktyce samej reformy?

Punktowy charakter wprowadzanych zmian nie powinien prowadzić do istotnych komplikacji przy ich jednoczesnym wdrażaniu. Niemniej jednak Rzecznik MŚP postuluje, oprócz propozycji przesłanych do ministerstwa w ramach prac nad tzw. Tarczą prawną, o podjęcie systemowych prac legislacyjnych, które przyczynią się do rozwoju sektora MŚP np. dobrowolny ZUS, abolicja ZUS czy udział Rzecznika MŚP przed sądami powszechnymi w sprawach dotyczących ZUS.

Dziękuję za rozmowę.


[1] Zob. https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/wiceminister-anna-kornecka-11-projektow-w-9-miesiecy

[2] https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/-rada-ministrow-przyjela-tzw-tarcze-prawna

[3] Zob. skierowane do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii pismo z 22.02.2021 r., znak: WPL.173.2021.DL.

[4] Inflacja i działalność gospodarcza. Semeniuk: Trzeba szukać nowych pomysłów [WYWIAD], https://serwisy.gazetaprawna.pl/msp/artykuly/8425914,semeniuk-inflacja-dzialalnosc-gospodarcza-zamowienia-publiczne.html, dostęp: 8.08.2022 r.

[5] Zob. m.in. przekazana do Sejmu RP opinia Rzecznika MŚP z 05.11.2021 r., znak: WPL.823.2021.JJ w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1681) oraz skierowane do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców pismo Rzecznika MŚP z 02.02.2022 r., znak: WPL.61.2022.JJ w sprawie stanu prac nad elektronizacją procedur w zakresie legalizacji pobytu i zatrudniania cudzoziemców.

[6] Szerzej: Dwuletnia batalia Rzecznika MŚP o prawo przedsiębiorców do zatrudniania cudzoziemców, https://rzecznikmsp.gov.pl/21-02-prawo-przedsiebiorcow-do-zatrudniania-cudzoziemcow/, dostęp: 7.08.2022 r.

[7] Zob. m.in. pismo Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii do Rzecznika MŚP z 21.07.2021 r.,
znak: DRP-XI.0710.5.2021 oraz pismo Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców do Rzecznika MŚP
z 03.03.2022 r., znak: DKBM.ZOPWI.074.1.2022/MS.

[8] Zob. NIK, Wykonanie budżetu państwa w 2020 r. w części 27 − Informatyzacja oraz wykonanie planu finansowego Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Warszawa, dnia 8 czerwca 2021 r., https://www.nik.gov.pl/plik/id,24263.pdf

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły

Translate »