Mimo że handel między Hiszpanią a Australią systematycznie rośnie od wielu lat, nadal jest dość ograniczony, zwłaszcza w porównaniu z innymi partnerami handlowymi. Dzisiaj kraj ten zajmuje 35. miejsce w rankingu krajów docelowych dla hiszpańskiego eksportu, jak podaje hiszpańska agencja informacyjna EFE.
Aby wzmocnić możliwości inwestycyjne dla hiszpańskich firm i pozycjonować Hiszpanię jako atrakcyjny rynek, minister przemysłu, handlu i turystyki Reyes Maroto udaje się do Australii. Spotka się tam m.in. z wicepremierem, ministrem finansów oraz australijskimi funduszami inwestycyjnymi, w tym z Macquarie i IFM, które są obecne w Hiszpanii.
Rekordowe inwestycje w infrastrukturę
W ramach inwestycji zagranicznych wiele hiszpańskich firm podbiło rynek australijski, przyciągniętych jego programem reform i bezpieczeństwem prawnym. Inwestycje w infrastrukturę są w Australii na rekordowym poziomie, czego dowodem jest historyczne zaangażowanie 110 mld dolarów ogłoszone przez rząd australijski.
Jedną z firm najsilniej obecnych w tym kraju jest ACS (dzięki spółce zależnej CIMIC). Grupa jest obecna w wielu głównych projektach w kraju, takich jak North East Link w Melbourne, odcinek autostrady M6 w Sydney, budowa i utrzymanie linii metra w Brisbane. Uczestniczy także w budowie pasa startowego na nowym lotnisku w Sydney oraz połączenia między metrem a lotniskiem w Sydney. Duża część kontraktów zawieranych w Australii dotyczy górnictwa.
Przeczytaj także:
- Po 30 latach rozwoju kolei dużych prędkości, hiszpański sektor kolejowy podbija świat – informuje „La Razon”
- „Skok technologiczny hiszpańskiego i europejskiego przemysłu obronnego”
- Australia zgadza się na sprzedaż AusNetu kanadyjskiemu Brookfieldowi
- „The Wall Street Journal” poinformował, że Australia planuje przyjrzeć się krytycznie chińskiej umowie dotyczącej dzierżawy portu w pobliżu amerykańskiej placówki wojskowej
- AUKUS. Sojusz, który zmieni świat?
Z kolei Acciona rozpoczęła działalność w Australii w 2002 r., realizując projekty z zakresu energii odnawialnej. Od tego czasu odgrywa znaczącą rolę dzięki tunelom Legacy Way (w Brisbane), obwodnicy Toowoomby, zakładowi odsalania wody w Adelajdzie, centralnemu odcinkowi zachodniego metra w Sydney, który zrealizowała wspólnie z firmą Ferrovial. W planach jest także modernizacja transportu kolejowego w dzielnicy biznesowej Melbourne lub przedłużenie tamtejszej linii Hurstbridge.
Jedną z pierwszych firm, która weszła na ten rynek, była firma Ferrovial, która prawie 20 lat temu otrzymała zlecenie na zarządzanie lotniskiem w Sydney. W tym czasie Ferrovial zrealizował wiele projektów, takich jak obwodnica Toowoomby (Queensland), różne odcinki autostrady Pacific Highway, ulepszenia dróg w Melbourne oraz odcinek kolei podmiejskiej w Sydney.
Również firma CAF ma również duże doświadczenie w Australii, gdzie w 2010 r. utworzyła oddział. Zdobyła wiele kontraktów kolejowych w kraju, dostarczając pociągi do Canberry, Auckland, Sydney, Nowej Południowej Walii i Parramatty.
Z kolei firma Sacyr wygrała kilka projektów związanych z oczyszczaniem wody i ścieków.
Skupienie na transformacji energetycznej
Australia jest pochłonięta transformacją rynku energetycznego, a rozwój odnawialnych źródeł energii idzie pełną parą. Dlatego Iberdrola planuje zainwestować w Australii nawet 3 mld euro, aby osiągnąć moc 4 GW w kraju, w którym zainwestowała już 2 mld euro. Posiada również portfel ponad 2 GW projektów w fazie rozwoju.
Firma Naturgy wkrótce rozpocznie budowę swojego pierwszego na świecie projektu hybrydowej technologii fotowoltaicznej i akumulatorów. Jest to również pierwszy projekt solarny w kraju, w którym firma posiada kilka farm wiatrowych.
Elecnor z kolei jest zaangażowany w rozwój linii wysokiego napięcia, podstacji i elektrowni słonecznych, natomiast Acciona Energía buduje największy w kraju kompleks elektrowni wiatrowych o mocy ponad 1000 MW.
Jednocześnie w sektorze morskim Navantia wygrała kontrakty na utrzymanie i projektowanie niszczycieli, amfibii i fregat dla australijskiej marynarki wojennej.