Finansowane ze środków federalnych programy Paycheck Protection i COVID-19 Economic Injury Disaster Loan, które pomogły małym firmom przetrwać kryzys zdrowia publicznego, były narażone na kradzieże, szczególnie na wczesnych etapach pandemii koronawirusa. Z tych dwóch dużych inicjatyw pomocowych skradziono ponad 200 mld dol.
Te przerażające liczby zostały opublikowane w czerwcu przez inspektora generalnego US Small Business Administration i są znacznie większe, niż zakładały poprzednie prognozy biura. Raport pokazuje, że co najmniej 17 proc. wszystkich funduszy COVID-EIDL i PPP zostało wypłaconych nieuczciwym podmiotom. Szacunkowa wartość oszustw w ramach programu pożyczek na wypadek klęsk żywiołowych związanych z COVID-19 wynosi ponad 136 mld dolarów, co stanowi 33 proc. wszystkich środków wydanych na ten program. Z kolei z programu Paycheck Protection oszuści wyciągnęli 64 mld dolarów.
To nie koniec dochodzenia
Starszy urzędnik SBA Bailey DeVries twierdzi, że podejście inspektora generalnego zawiera poważne błędy. Inspektor generalny SBA oszacował wcześniej oszustwa w programie pożyczek na 86 mld dolarów, a w programie Paycheck Protection na 20 mld dolarów. Associated Press poinformowała 13 czerwca, że oszuści i naciągacze prawdopodobnie wyłudzili około 280 mld dolarów w ramach pomocy związanej z COVID-19. Kolejne 123 mld dolarów zostały zmarnowane lub niewłaściwie wydane.
Większość szacowanych strat pochodzi z dwóch programów SBA i kolejnego, który miał zapewnić zasiłki dla osób, które straciły pracę z powodu zawirowań gospodarczych spowodowanych pandemią. Zasiłki te zostały uruchomione jeszcze za czasów administracji Trumpa, a następnie „odziedziczone” przez prezydenta Joe Bidena. Łącznie straty oszacowane przez AP stanowią 10 proc. z 4,2 bln dolarów, które rząd USA wypłacił do tej pory w ramach pomocy w związku z COVID.
Inspektor generalny SBA Hannibal Mike Ware oświadczył, że przygotowując raport, skorzystano z najnowocześniejszej metody analizy danych. W wywiadzie dla The Associated Press powiedział też, że te najnowsze dane dotyczące nadużyć finansowych nie będą ostatnimi opublikowanymi przez jego biuro, gdyż dochodzenie wciąż trwa, a jest jeszcze wiele do sprawdzenia. Narzekał też, że rząd federalny nie opracował akceptowanego systemu oceny oszustw w programach federalnych. Poprzednie analizy wskazywały na potencjalne oszustwa lub wskaźniki nadużyć w sposób, który przedstawiał te liczby, jako rzeczywiste szacunki, podczas gdy tak nie jest.
Han Nguyen, rzecznik SBA oświadczył, że 86 proc. prawdopodobnych oszustw w programach PPP i COVID-EIDL miało miejsce w pierwszych dziewięciu miesiącach tych programów. Był to okres, gdy panował wielki pośpiech w pozyskiwaniu funduszy.
Ostrożne szacunki inspektora generalnego Departamentu Pracy Larry’ego Turnera wskazują, że oszustwa w pandemicznych programach pomocy dla bezrobotnych wynoszą 76 mld dolarów. Zgodnie z jego zeznaniami kolejne 115 mld dolarów omyłkowo trafiło do osób, które nie powinny otrzymać świadczeń.
Walka z oszustwami
By powstrzymać oszustwa związane z pandemią, administracja Bidena wprowadziła bardziej rygorystyczne zasady. Biden zaproponował plan o wartości 1,6 mld dolarów, aby zwiększyć wysiłki organów ścigania w celu wykrywania oszustów zajmujących się pomocą w czasie pandemii.
„Niezależnie od tego, jaka jest całkowita liczba oszustw, wynika ona w przeważającej mierze z trzech programów, które zostały zaprojektowane i powstały w 2020 r. ze zbyt wieloma dziurami, które otworzyły drzwi do oszustw kryminalnych” – powiedział Gene Sperling, koordynator American Rescue Plan w Białym Domu.
Przeczytaj także:
- Samorządy. Pomoc w czasie pandemii: na co mogą liczyć przedsiębiorcy?
- Pandemia „porządkuje” gospodarkę. Mikrofirmy zamykane na potęgę. Samozatrudnienie przestaje być atrakcyjne
Bob Westbrooks, były dyrektor wykonawczy federalnego Komitetu Odpowiedzialności za Reagowanie na Pandemię, zaoponował, mówiąc, że liczba 200 mld dolarów jest nie do przyjęcia. Opublikował on ostatnio książkę „Left Holding the Bag: A Watchdog’s Account of How Washington Fumbled its COVID Test”.
Zaznaczył, że szybka dystrybucja funduszy i integralność programu nie wykluczają się wzajemnie. Rząd może jednocześnie „chodzić i żuć gumę”. Rząd jednak powinien był wprowadzić podstawowe kontrole nadużyć, aby zweryfikować tożsamość ludzi i upewnić się, że ukierunkowana pomoc trafia we właściwe ręce.