fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

19 C
Warszawa
niedziela, 14 lipca, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Chiny wkraczają na Morze Czarne. Zbudują port w Gruzji

Chiny zbudują najgłębszy port na Morzu Czarnym. Rząd Gruzji wybrał chińskie firmy do wzniesienia największego w kraju portu nieopodal Półwyspu Krymskiego. To otworzy nowy szlak handlowy i zwiększy obecność Chin w regionie – informuje „La Razón”.

Warto przeczytać

Chiny od dekad prowadzą bardzo specyficzną politykę cichych podbojów. Nie są to otwarte, agresywne, militarne ataki, które zwracają uwagę całego świata. To niezwracające na siebie uwagi strategiczne posunięcia ekonomiczne lub infrastrukturalne. Tu kupią surowce od jakiegoś kraju z Ameryki Łacińskiej, który popadł w kłopoty finansowe, tam przejmą cudzy dług. Wiele z tych działań koncentruje się też na kontynencie afrykańskim, w ramach podmiotu nazwanego Chinafrica.

Właśnie dostaliśmy kolejny przykład takiego cichego podboju: jedna z chińskich spółek otrzymała koncesję na budowę portu na Morzu Czarnym. Mogłoby się wydawać, że to niewiele, ale pamiętajmy, że Morze Czarne to m.in. arena krwawych starć Rosji z Ukrainą. Port powstanie u wybrzeży Gruzji, o której niedawno zrobiło się głośno za sprawą kontrowersyjnej ustawy ograniczającej podstawowe prawa człowieka. Gruziński parlament – mimo protestów ze strony Unii Europejskiej i gruzińskiej opozycji – przyjął ustawę o zagranicznych agentach, przypominającą rosyjskie ustawodawstwo używane do uciszania społecznych sprzeciwów.

Wykorzystując fakt, że uwaga mediów, opinii publicznej i społeczności międzynarodowej skupiona była na kontrowersyjnej ustawie, gruziński rząd przyznał konsorcjum China Communications Construction Company Limited i China Harbour Investment koncesję na budowę najgłębszego portu morskiego na Morzu Czarnym, który powstanie w mieście Anaklia. Ma to kilka niepokojących konsekwencji.

Planowany port stworzy alternatywną drogę, którą Chiny będą mogły dostawać się do Morza Czerwonego, a także wzmocni kontrolę tego państwa nad Rosją na obszarze Półwyspu Krymskiego.

„Zwycięzcą przetargu jest jedno z największych chińskich przedsiębiorstw państwowych, które ma duże doświadczenie również w realizacji tego typu projektów. Ich wniosek o realizację tego projektu był bardzo dobry” – tłumaczył premier Gruzji Irakli Kobachidze.

Dmitrij Szaszkin, dawny minister obrony Gruzji, a obecnie członek partii opozycyjnej Zjednoczony Ruch Narodowy, powiedział dziennikarzom, że „wraz z pojawieniem się chińskiej firmy w Gruzji rozpoczyna nowa rzeczywistość geopolityczna, ponieważ na Morzu Czarnym pojawia się zupełnie nowy gracz”. I dodał: „Chiny konfrontują się z Europą, Stanami Zjednoczonymi i Turcją. Jedynym krajem, z którym Chiny nie mają sprzecznych interesów, jest Rosja. Te dwa kraje, Chiny i Rosja, chcą kontrolować środkowy korytarz tranzytu ładunków, a Gruzja staje się zakładnikiem interesów dużych graczy”.

Inny członek Zjednoczonego Ruchu Narodowego, Petre Tsiskariszwili, powiedział, że „ostatecznie wszystko, co otacza port w Anaklii, z handlowego i wojskowego punktu widzenia, a także cała część Morza Czarnego, którą zajmuje, będzie kontrolowane przez Rosję za pośrednictwem jej człowieka w Gruzji (honorowego przewodniczącego partii rządzącej Gruziński Marzenie) Bidziny Iwaniszwilego”.

Gruzińscy urzędnicy podkreślają jednak, że wartość rocznego handlu Chin z Europą to 780 mld dolarów i nawet jeśli przez ich kraj miałoby przepływać 5 proc. towarów, będzie to dla Gruzji niezwykle korzystne.

Przeczytaj także:

Koszt budowy portu ocenia się obecnie na 2,5 mld dolarów. Według planów ma zajmować powierzchnię 400 ha. Podobnie jak porty w Szanghaju i Singapurze, port w Anaklii będzie mógł przyjmować statki o wyporności do 100 tys. ton. To znacznie więcej niż aktualnie najważniejsze porty Gruzji – Batumi i Poti – które zdolne są do przyjmowania statków o wyporności sięgającej tylko 40 tys. ton.

SourceLa Razón

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły