fbpx

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

10.3 C
Warszawa
sobota, 27 kwietnia, 2024

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Nareszcie europejskie baterie litowo-jonowe do pojazdów

Szwedzki producent baterii opracował ogniwa litowo-jonowe i rozpoczyna produkcję na rynek europejski – informuje „The Wall Street Journal”

Warto przeczytać

Szwedzka firma Northvolt ogłosiła, że udało jej się wyprodukować ogniwo baterii litowo-jonowej, które zamierza wprowadzić na europejski rynek. To pierwsza europejska firma, która będzie oferowała baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych ze Starego Kontynentu. Produkcja ma ruszyć w roku 2022.

W tej chwili rynek baterii litowo-jonowych w Europie zdominowany jest przez producentów z Azji. Wraz ze wzrostem popytu na tego typu ogniwa zasilające azjatyckie firmy otworzyły swoje fabryki na terenie Europy, by zapewnić podaż na lokalne rynki. Trend nabywania samochodów elektrycznych utrzymuje się, czemu sprzyjają także dotacje rządowe. Obecnie kontynent ten jest największym rynkiem zbytu dla pojazdów elektrycznych – prześcignął już nawet Chiny.

Jednak do tej pory rozrost europejskiego rynku wzbogacał azjatyckie firmy produkujące baterie. Northvolt przyznał, że już tej chwili zakontraktował klientów na 30 mld dolarów. Wśród nabywców szwedzkich ogniw znaleźli się między innymi BMW, Volvo i Volkswagen – ten ostatni ma zresztą udziały w firmie. Pierwsze partie baterii od Northvolt mają być montowane w pojazdach już w 2022 r.

Budowę gigafabryki Northvolt w szwedzkim Skellefteå rozpoczęto w 2019 r. Pierwsze ogniwo litowo-jonowe zmontowano w ostatni wtorek 2021 r.

Dyrektor generalny Northvolt Peter Carlsson powiedział, że to dopiero początek i firma będzie koncentrowała się także nad zwiększeniem mocy produkcyjnych. Latem ubiegłego roku Northvolt ogłosił, że na ten cel udało się zebrać aż 2,75 mld miliarda dolarów.

Od 2019 r. 20 proc. udziałów w firmie należy do Volkswagena – największego na świecie producenta samochodów. W tym roku firmy wzmocniły swoją współpracę, w efekcie Volkswagen zamówił kolejne akumulatory za 14 mld dolarów. Realizacja zamówienia potrwa 10 lat.

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wpisz imię

Najnowsze artykuły

Translate »