fbpx
8 grudnia, 2024
Szukaj
Close this search box.

"Każdy rząd pozbawiony krytyki jest skazany na popełnianie błędów"

Grupa WB dostarczy tysiące bezzałogowców Polskiej Armii

Maciej Małek
Maciej Małek

Nowy Świat 24 | Redakcja

FlyEye to bezzałogowy system powietrzny dostarczany Siłom Zbrojnym RP od 2010 roku. Został opracowany i jest produkowany całkowicie w Polsce, jako motoszybowiec z napędem elektrycznym, wyposażony w moduł zadaniowy z głowicą, z kamerą dzienną i termowizyjną. W skład każdego zestawu FlyEye wchodzą cztery bezzałogowce oraz głowice jedno- i wielosensorowe.

FlyEye to system sprawdzony w najtrudniejszych warunkach bojowych. Jest używany od 2015 roku podczas konfliktu wysokiej intensywności, w którym na szeroką skalę stosowane są środki walki radioelektronicznej. Polskie rozwiązanie jest stale modyfikowane i ulepszane, co jest możliwe dlatego, że wszelkie prawa intelektualne do systemu należą do polskiego podmiotu.

W konstrukcji FlyEye nie zastosowano żadnych technologii zewnętrznych, które mogłyby podlegać ograniczeniom. System zaprojektowany przez polskich inżynierów jest w całości wytwarzany na terenie Polski.

W ramach podpisanej w Kielcach umowy Siły Zbrojne RP zakupią ponad czterysta zestawów FlyEye w najnowszej odmianie produkowanej i zweryfikowanej w czasie podpisania umowy wykonawczej. Integralny element kontraktu stanowi dokumentacja, dostawa pakietów logistycznych i szkoleniowych, a także szkolenie personelu, oraz wsparcie techniczne i doradztwo po zakończeniu realizacji dostaw systemów bezzałogowych.

Na MSPO zadebiutowała najnowsza odmiana systemu FlyEye. To jedyny na świecie bezzałogowiec tej klasy, zdolny wykonywać misje w środowisku pozbawionym wsparcia satelitarnych systemów nawigacyjnych, co szczególnie istotne, również w warunkach podawania fałszywego sygnału (tzw. spoofing).

Jest to możliwe dzięki zastosowaniu kombinacji autorskich algorytmów wykorzystywanych przez autopilota do ustalania położenia bezzałogowca, sprawdzonego w warunkach bojowych łącza radiowego, wykorzystaniu nawigacji inercyjnej i współpracy z mechanizmami sztucznej inteligencji. System jest zabezpieczony w sposób czyniący niemożliwym nieuprawnione przejęcie kontroli nad bezzałogowcem przez wrogiego operatora.

Bezzałogowiec wyposażono w autorski transponder Mode S opracowany w ramach GRUPY WB. Osiągnięciem jest zminimalizowanie urządzenia, tak, by mogło zostać wbudowane do systemu klasy mini. Standardowo BSP tych wymiarów nie są wyposażone w transpondery. Dzięki zastosowaniu Mode S bezzałogowiec dysponuje możliwościami wykonywania działań w kontrolowanej przestrzeni powietrznej – także w ramach jej współdzielenia z innymi statkami powietrznymi – przeznaczenia wojskowego i cywilnego.

FlyEye jest w pełni zintegrowany z systemem dowodzenia i kierowania TOPAZ, radiostacją PERAD i osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zapewnia to wszystkie funkcjonalności i umożliwia wykorzystanie samolotu jako retransmitera, co znacznie zwiększa zasięgi radiostacji niskiej mocy. Bezzałogowiec jest też zintegrowany z ATAK. Dzięki temu można wykorzystywać zwykłe smartfony jako terminale graficzne, co wpływa na budowanie świadomości operacyjnej.

FlyEye to największy bezzałogowiec na rynku, startujący z ręki. Jest chwalony przez operatorów ze względu na brak ciężkiej logistyki. Do wykonania misji na pełnym dystansie wystarczy sprzęt zapakowany w trzy plecaki. Platforma FlyEye jest dostosowana do zabudowy różnych sensorów. Stabilizacja obrazu w najnowszej wersji odbywa się bezpośrednio na pokładzie bezzałogowca. Dzięki temu obraz jest stale stabilny i płynny. Elementem zestawu jest SIŁA – Samochodowa Inteligentna Ładowarka Akumulatorowa.

Przeczytaj także:

NAJNOWSZE: