W ten sposób Hiszpania chce zwiększyć ilość energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł, jednocześnie zmniejszając straty w okresach nadprodukcji, a także zwiększyć bezpieczeństwo całego systemu produkcji energii w kraju.
Firma konsultingowa Aurora Energy Research opublikowała w kwietniu raport, z którego wynika, że największe problemy z hiszpańską energią odnawialną związane są z siecią przesyłową. Efektem jest wzrost emisji CO2 oraz kosztów, które ponoszą operatorzy, by zachować ciągłość dostaw prądu.
Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, która odpowiada za konkurencyjność, powiedziała, że to dobry przykład tego, jak należy wspierać „wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Paktu i bez zakłócania konkurencji na jednolitym rynku”.
Środki unijne przeznaczone na ten program będą dystrybuowane jako dotacje inwestycyjne i posłużą do budowy instalacji magazynowych pod warunkiem, że będą miały one minimalną moc rzędu 1000 MW. Jeden beneficjent będzie mógł otrzymać maksymalnie 50 mln euro.
Rozstrzygnięcie projektów ma nastąpić do końca przyszłego roku, a do 2026 r. instalacje zbudowane w ramach tych dotacji powinny zostać uruchomione. Wyjątek stanowią magazyny związane z energią wodną, gdzie uruchomienie ma nastąpić najpóźniej w 2030 r.
Komisja Europejska uznała takie rozwiązanie za „konieczne”, a jednocześnie „odpowiednie”, by przyspieszyć rozwój magazynów energii elektrycznej. Ma także działanie stymulujące, bo projekty realizowane z dotacji nie powstałyby bez publicznego wsparcia.
Przyznany Hiszpanii fundusz stanowi część Planu Odbudowy, w którym mowa między innymi o uruchomieniu większej liczby magazynów energii elektrycznej. Jest to także zgodne z celami Zielonego Pakietu oraz planu RePower UE, który ma uniezależnić kraje europejskie od rosyjskich paliw kopalnych.
Przedłużenie pomocy dla portów lotniczych
Komisja Europejska zdecydowała także, że wydłuży program pomocowy oferowany regionalnym portom lotniczym. Został on przyjęty w 2014 r. i miał trwać do 2024 r. Polegał na udzielaniu pomocy finansowej regionalnym portom lotniczym państw członkowskich. Za regionalne porty uznano takie, które rocznie nie obsługują więcej niż 3 mln pasażerów, ale po pomoc mogły się zgłaszać także lotniska, które obsługiwały rocznie nie więcej niż 700 tys.
Przeczytaj także:
- Pływająca morska energetyka wiatrowa mocną stroną Hiszpanii
- OZE w Hiszpanii tańsze o 25 proc.
- Problem ze zużytymi wiatrakami w Hiszpanii
Ponieważ pandemia oraz kryzys energetyczny, będący konsekwencją wojny na Ukrainie, wpłynęły negatywnie na koszty operacyjne regionalnych portów lotniczych, Komisja Europejska postanowiła wydłużyć skierowany do nich program pomocowy o trzy lata – dokładnie do 4 kwietnia 2027 r. Celem Brukseli jest zachowanie lotnisk, które w innym wypadku mogłyby zostać zamknięte, a co za tym idzie – wpłynąć negatywnie na łączność transportową w obrębie Unii.